How to speak on the telephone? (फ़ोन पर कैसे बात करेंगे )

In this English speaking lesson, you will learn some useful spoken English phrases that are used while speaking over the phone in English. If you want to learn how to talk to your colleagues and friends in English over the phone, then keep watching this English lesson. Today, we will learn that how to talk to someone in English over the phone. How to pick up the call? How to ask someone to wait and how to end the Call? To learn all this keep watching the lesson.

इस इंग्लिश स्पीकिंग लेसन में आप सीखेंगे कुछ ज़रूरी इंग्लिश सेन्टेन्सेस जो काम आते हैं जब आप किसी से फ़ोन पर बात करते हैं.
अगर आप आपके ऑफिस कलीग या दोस्तों से इंग्लिश में फ़ोन पर बात करना सीखना चाहते हैं , तो यह इंग्लिश लेसन देखते रहिये।

Firstly, we will learn how to speak on the phone with our friends or a known person:

A: नमस्ते। =Hello.

B: Hi, Karan.

A: क्या हाल है? = How are you?

B: ठीक और आप? = Great, and you?

A: अच्छा धन्यवाद। = Good, thanks.

B: मैं सोच रहा था कि क्या आप आज रात मेरे साथ सिनेमा चलना चाहोगे? = I was wondering if you’d be interested in going to the cinema with me tonight?

Now we will learn how to speak to unknown person over the phone. For example, if we see an advertisement in the newspaper and we want to call that company.

A:नमस्ते। Hello.

B: हेल्लो मेरा नाम विक्की है. मैंने नेवसपपेर में आपकी एड देखकर आपको कॉल किया है = Hello, my name is Vicky and I am calling you after seeing your ad in the newspaper.

If you have called to speak to a specific person, you will ask like this:

A: नमस्ते। Hello.

B: क्या मैं शेल्ली से बात कर सकता हूँ? = Hi. Can I speak to Shelley?

OR

B: नमस्ते। क्या मोनिका वह है? = Hi. Is Monica there, please?

A: मैं उसे तुम्हारे लिए अभी अभी बुला कर लाता हु  = I’ll get her for you now

A: कौन बोल रहा है? = Who’s calling?

B: मैं Vicky हूँ. मैं उसके साथ काम करता हूँ  =It’s Vicky. I work with her.

If you call from your office, then you will first say the name of your organization:

For example:

A: लेटस टॉक,  मिशेल बोल रही हु. मैं आपकी मदद कैसे करूं? =Let’s Talk. Michelle speaking. how can I help you?

B: क्या मैं मेनेजर से बात कर सकता हूं, कृपया?

Could I speak to the manager, please?

A: निश्चित रूप से। मैं आपको उनके ऑफिस में कनेक्ट करती हु.

Certainly. I  will  put  you  through to his office.

Now we will learn how to end a phone call (फ़ोन कॉल समाप्त करना) :

हम अक्सर ठीक है , ओके, राईट जैसे वर्ड्स इस्तेमाल करते हैं जब हम एक कॉल समाप्त करना चाहते हैं

For example:

A: हाँ आपसे बात करके बोहोत अछा लगा =Yeah. It was really nice talking to you.

B: ठीक है, ठीक है, अब मैं चलता हु = Right, well I’d better be going.

A: ठीक है, कॉल करने के लिए धन्यवाद, करन = Okay, thanks for calling, Karan

B: ठीक है, अलविदा, विक्की = Okay, bye, Vicky.

A: Bye.

Now we will see how to ask someone to wait:

अगर हम किसी को प्रतीक्षा करने के लिए पूछना चाहते हैं, तो हम आम तौर पर कह सकते हैं किरुकिए या फिर बस एक मिनट

For example:

A: क्या रीमा वह है?  =Hello, Is Rima there, please?

B: ज़रूर, क्या आप एक मिनट वेट सकते हैं और मैं उसे तुम्हारे लिए लाऊँगा? = Sure. Can you hold on a minute please and I’ll get her for you?

If you want to make a work related call, then you can ask like this:

A: क्या मैं श्री कुमार से बात कर सकता हूँ? = Can I speak to Mr. Kumar, please?

B: पूर्ण रूप से। क्या आप सिर्फ एक सेकंड वेट सकते हैं और मैं आपको उनके ऑफिस में कनेक्ट करता हु? =Absolutely. Can you just hold a second and I’ll put you through to his office?

When someone is not available, then you can say I am sorry:

For example:

A: क्या मैं लोकेश से बात कर सकता हूं, प्लीज ? =Can I speak to Lokesh please?

B: आई ऍम सॉरी, लोकेश इस समय उपलब्ध नहीं है। क्या आप  मुझे koi सन्देश/ मैसेज देना चाहते है? = I’m afraid Lokesh is not available at the moment. Can I take a message?

नहीं,  ठीक है। मैं बाद में कॉल करूंगा। =No, that’s fine. I’ll call back later.

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